Artykuł udostępniony dzięki uprzejmości Ady Szpilki, która poświęciła swój czas i środki na zapoznanie się z funkcjonalnościami usługi, rozmawiając ze społecznością BlueSky, i zebrała dla Was informacje w jednym miejscu
BlueCast to usługa dystrybucji dźwięku na żywo opracowana i obsługiwana przez japońską firmę So Asano. W uproszczeniu jest to usługa przypominająca radio, którą mogą nadawać osoby prywatne. Podstawowa koncepcja jest taka sama jak w przypadku Spaces lub Clubhouse 𝕏. Przesyłanie strumieniowe odbywa się w czasie rzeczywistym, a czat i dźwięk można wymieniać w czasie rzeczywistym z niskim opóźnieniem. Ponieważ nie ma buforowania, czasem dźwięk może zostać obcięty w zależności od środowiska nadawcy lub sposobu odbioru. Ponadto, ponieważ BlueCast nie archiwizuje audycji i nie umożliwia jej nagrywania, dystrybucja treści będzie wydarzeniem unikalnym i jednorazowym.
W uproszczeniu jest to usługa przypominająca radio, którą mogą nadawać osoby prywatne. Podstawowa koncepcja jest taka sama jak w przypadku Spaces lub Clubhouse X.
W artykule opisałam wersję angielską, ale z polską pójdzie Ci jeszcze łatwiej
Bluecast obsługuje OAuth. Podczas logowania zostaniesz przekierowany do Bluesky. Po zalogowaniu się na swoje konto Bluesky możesz uzyskać dostęp do Bluecast. Należy pamiętać, że App Passwords (hasła aplikacji) nie są dostępne w BlueCast.
BlueCast to dość ciekawe narzędzie w uniwersum BlueSky. Umożliwia ono streaming audio, a wersji z abonamentem (Plan PRO) w jego ramach również dyskusje z gośćmi.
Audycja
Podstawową usługą jest możliwość tworzenia własnych audycji, dostępnych na zywo z poziomu platformy BlueCast, ale ogłaszanej automatycznie przez system również na BlueSky.
Audycje można prowadzić wyłącznie w zdefiniowanych czasowo slotach, przy czym przysługuje jeden odnawialny slot co 24h, a każdy użytkownik może wydłużyć transmisję o kolejne 15 lub 30 minut za pomocą BC points, kupionych w sklepie BlueCast.
Premia za logowanie
Punkty BC możesz zdobywać jako bonus za logowanie co 24 godziny. Zwykli użytkownicy otrzymują 10 punktów, natomiast użytkownicy planu Pro otrzymują 20 punktów. Przycisk umożliwiający jego uzyskanie znajduje się na stronie głównej Bluecast (naciśnij logo Bluecast, aby przejść na stronę główną).
Menu główne
Na początek opiszę Ci pokrótce jakie funkcje dostępne są z głównego menu, a do ich szczegółowego rozwinięcia przejdziemy w dalszej części.
Go live - przejście do streamingu własnej audycji
Explore - przegląd dostępnych audycji
Settings - jedna z najważniejszych pozycji w menu dla nadawcy, umożliwia konfigurowanie audycji
Sign out - wylogowanie
BC Points - aktualna ilość punktów BC na Twoim koncie
Konto - podgląd w historię Twoich audycji oraz aktualny status konta
English - wersja językowa (tak, można wybrać język polski).
Ikonka - Tryb strony (do wyboru ciemny, jasny, bądź domyślny systemowy)
Jako słuchacz możesz dołączyć do BlueCast z linka który zobaczysz w skeecie, bądź wybierając jeden z dostępnych streamingów na stronie Explore
Po dołączeniu do streamingu zobaczysz okno z widoczną w centralnej części liczbą uczestników, Twoją ikonką oraz dostępnym w prawym górnym rogu menu (...)
Po wywołaniu menu możesz zdefiniować, jak chcesz uczestniczyć. Czy wyłącznie jako słuchacz, czy również jako dyskutant (co jeszcze wcale nie oznacza, że nadawca przydzieli Ci odpowiedni status, który to umożliwia). Kliknięcie przycisku Stop po lewej pozwoli Ci zatrzymać słuchanie do czasu, aż klikniesz go ponownie.
Po włączeniu opcji wyłącznie słuchacza, Twoja ikonka zostanie wyszarzona, jak na zdjęciu poniżej, co oznacza że nie będziesz mieć możliwości zabrania głosu:
Możesz również wybrać z menu:
Share this live stream - czyli bez wychodzenia z BlueCast podzielić się na BlueSky skeetem o streamingu, w którym właśnie przebywasz
Copy Stream URL - jeśli chcesz w inny sposób podzielić się adresem streamingu, w którym właśnie przebywasz
+Follow this user on BlueSky - możesz dać Follow dla konta nadawcy
+Subscribe to this channel - czyli zasubskrybować kanał tego nadawcy.
Każda transmisja umożliwia również porozumiewanie się za pomocą czata, widocznego w dolnej części ekranu. Możesz po kliknięciu plusa wybrać emotkę z przygotowanego zestawu. Wiadomość wpisujesz w pole Message, a wysyłasz klikając Post.
Miłego słuchania!
Zanim rozpoczniesz nadawanie, polecam Twojej uwadze stronę Settings, gdzie należy poustawiać poszczególne opcje transmisji
Po kliknięciu przycisku Settings otworzy się strona konfiguracyjna audycji, podzielona na dwie sekcje:
Sekcja główna - dostępna dla każdego konta zalogowanego w BlueCast
W tej sekcji definiujesz kolejno:
Channel name - nazwę swojego kanału
Channel_hashtag - hasztag swojego kanału
Description - opis tego co będziesz prezentować na swoim kanale
Typ kanału, ułatwiający słuchaczom wybór (do wyboru)
Talk - kanał do rozmów
Casual
Music - kanał z muzyką
Information - kanał informacyjny
Entertainment - kanał rozrywkowy
Work - kanał do pracy (np. firmowy)
Outdoor - zewnętrzny, np. odgłosy rzeki, itp.
Other - inny, nie zefiniowany powyżej
Czas trwania pojedynczej audycji
15 min - wszyscy
30 min - wszyscy
45 min - wszyscy
60 min - wszyscy
75 min - tylko Plan PRO
90 min - tylko Plan PRO
Limit live streams to your follows - ograniczenie transmisji do kont, które obserwujesz
Limit live streams to your followers - ograniczenie transmisji do kont, które Cię obserwują
Wybór gotowego podkładu muzycznego, bądź jego brak (Informację o dostępnych podkładach znajdziesz na stronie: https://www.bluecast.app/bgm)
Ikonkę (z dostępnej biblioteki)
Receive Superchat - Odbieranie Superczata
Enable Karaoke Mode - włączenie opcji Karaoke (wyłącza opcję redukcji echa)
Save Settings - zapisanie ustawień głównych
Sekcja Pro settings - dostępna dla posiadaczy planu PRO
Ta sekcja umożliwia:
udostęnienie słuchaczom możliwości publikowania w czacie linków
dostęnienie słuchaczom możliwości publikowania w czacie zdjęć
ukrywanie informacji od użytkowników przez Ciebie blokowanych bądź wyciszonych
włączenie trybu testowego (bez komunikatów o rozpoczęciu/zakończeniu audycji na BlueSky)
wyświetlanie wskaźnika wysterowania
wyświetlenie alertu pozostałego czasu (pamiętaj, że w ustawieniach ogólnych określasz długość audycji, a alert włącza się na 10 minut, 3 minuty, 1 minutę przed upływem czasu.)
ograniczenie do wybranej listy (o tworzeniu List użytkownika już pisałam TUTAJ)
tryb high_quality_stereo
redukcję echa (wyłącza tryb Karaoke)
tłumienie szumów
automatyczną kontrolę wzmocnienia.
wysyłanie powiadomień push do subskrybentów swojego kanału.
wybór pięciu efektów dźwiękowych (FX) z biblioteki BlueCast, do wykorzystania podczas streamingu.
Wybór domyślnej wielkości fontów
wysyłanie powiadomień push do subskrybentów swojego kanału.
Save Settings - zapisanie ustawień PRO
Go Live
Jesteś już o krok od sukcesu internetowego radiowca. Aby znaleźć się w eterze cyberprzestrzeni wystarczy już tylko kilka kroków. Pierwszy to wciśnięcie przycisku Go live.
Twoim oczom ukaże się ekran główny audycji.
Jeszcze nie jesteś, jak to w żargonie mawiano "ON AIR".
Kliknij „Start Streaming”, aby rozpocząć audycję. Zostanie to ogłoszone skeetem na Twoim Bluesky. Jeśli jesteś w trybie PRO i mimo rozpoczętej transmisji goście się nie pojawiają, sprawdź, czy „Tryb testowy” jest włączony.
Warto również ustawić sobie zachowanie systemu podczas audycji:
Enable notification sound - gdy coś się zadzieje (np. wejdzie słuchacz - zostanie wygenerowane powiadomienie dźwiękowe)
Enable the chat reading feature - umożliwia automatyczne czytanie wpisów na czacie
Use voice chat input - nie używałam
Prevent auto screen lock - zapobiega wygaszaniu ekranu
Enable countdown sound - pojawiające się przydatne ostrzeżenie o czasie audycji.
Po naciśnięciu przycisku „Start Streaming” pojawi się okno dialogowe z prośbą o pozwolenie na korzystanie z wejścia mikrofonowego,
kliknij jedną z opcji „Zezwalaj”, zgodnie ze swoimi preferencjami
Jeśli wszystko poszło dobrze, Twoim oczom powinien się pokazać ekran audycji.
Twoja ikonka może być wyświetlana w kolorze (jeśli aktywny jest mikrofon lub inne żródło nadawania dźwięku), bądź jako czarno-biała, co oznacza że jesteś nadawcą wyciszonym.
Zielony pasek pokazuje dźwięk, który jest właśnie transmitowany. Jeśli jest pusty, sprawdź jeszcze raz ustawienia mikrofonu. Wyciszasz się poprzez kliknięcie ikonki głośnika po prawej. Ponowne jej kliknięcie to włączenie źródła dźwięku.
Gratulacje i... Uważaj na swoje słowa, bo jesteś już "ON AIR"
W widocznym menu interakcji z użytkownikiem możesz:
Guest - przydzielić prawo gościa, czyli dać możliwość swobodnej wypowiedzi (tylko Plan PRO i dla 9 osób max)
Profile - zerknąć na profil użytkownika
Kick - wykopać użytkownika z transmisji
W odróżnieniu od słuchacza, kliknięcie przycisku plus na ikonce czata nie umożliwi wysłania emotki, a otworzy menu administratora, w którym można kierować dyskusją, również korzystając ze wsparcia AI:
Menu umożliwi Ci
AI
Ask AI - TBE (eng)
Generate a letter - wygenerowanie przez AI zagadnenia z zagajeniem do audycji (eng)
Generate a Quiz - wygenerowanie przez AI pytania (eng)
Nadawca
Create a Poll - stworzyć w trakcie audycji dostępną na czacie ankietę
Post image - wysłać na czat obrazek
Wróćmy do zawartości górnej belki widoku transmisji. Klikając na ikonkę z trzema kropkami - wywołasz menu narzędzi pomocnych podczas transmisji:
Menu ma trzy sekcje:
Sound
Music Activity
Others
Sound wyświetla wskaźnik wysterowania oraz umożliwia:
Input Gain - edycję poziomu parametru wzmocnienia sygnału wejściowego
Monitor Output Gain - edycję poziomu parametru wzmocnienia wyjściowego
Dodanie efektu:
Reverb
Delay
Crusher
Pitch (+)
Pitch (-)
SFX - odtworzenie zdefiniowanego uprzednio efektu specjalnego (najechanie myszką nad przycisk wyświetla nazwę przypisanego efektu)
Music Volume - ustawienie głośności muzyki w tle (bądź stanowiącej główny element audycji)
Background Music - włączenie/wyłączenie muzyki w tle
Okienko wyboru zdefiniowanej muzyki w tle (można równiez wybrać jej brak)
Select Music File... - jesli masz plik dźwiękowy, do którego masz prawa autorskie, bądź licencję na jego wykorzystywanie- możesz go tu wskazać do odtwarzania z dysku lokalnego
Music Activity jest związana z Karaoke i przyznam się szczerze, że tą funkcją się nie bawiłam, zatem jeśli jesteś osobą zafascynowaną taką formą zabawy, polecam wpis dedykowany Karaoke (niżej)
Others - menu pomocnicze z możliwością:
Fix the menu to the right edge - przepina całe menu z prawej strony, by nie zasłaniało okna głównego
Add 15 min (30pt) - możesz za pomocą punktów BC wydłużyć audycję o 15 minut
Add 15 min (50pt) - możesz za pomocą punktów BC wydłużyć audycję o 30 minut
Speech rate (1) - możesz ustawić przyspieszenie/zwolnienie dźwięku czytania czata
Default voice - umożliwia wybranie głosu czytającego czat (Google standard, japoński, amerykański)
Category - tu możesz ponownie wybrać kategorię audycji, jeśli od jej rozpoczęcia zmienił się jej typ
Share this live stream - okno umożliwiające wysłanie skeeta o audycji (mozesz wpisać tam np. informację że za X minut będzie rozmowa z ważnym gościem
Copy stream URL - skopiowanie adresu URL do schowka
Default audio input - menu źródła dźwięku
Menu źródła dźwięku jest przydatne, gdy się nie słyszysz, wówczas możesz sprawdzić, które z systemowych źródeł dźwięku jest przypięte do BlueCast
Ta funkcja umożliwia łatwe wykonywanie karaoke poprzez transmisję strumieniową bez użycia specjalnego sprzętu innego niż słuchawki douszne. Domyślne źródło dźwięku karaoke zawiera ponad 500 utworów. Bluecast ma kompleksową umowę z JASRAC (https://www.bluecast.app/music), która pozwala na dystrybucję bez żadnych problemów związanych z prawami autorskimi.
Tryb karaoke to zabawna i wygodna funkcja, ale może być nieco myląca, dlatego proszę, przeczytaj uważnie instrukcję od @mamemomonga, aby prawidłowo z niego korzystać.
Przebieg karaoke w skrócie wygląda tak:
Podłącz słuchawki --> rozpocznij przesyłanie strumieniowe --> dostosuj mikrofon --> wybierz utwór --> dostosuj opóźnienie --> wyświetl tekst --> graj --> śpiewaj.
Karaoke można odtwarzać na smartfonie, jednak nie jest to zbyt łatwe w obsłudze, dlatego zalecamy skorzystanie z komputera. Z funkcji karaoke można korzystać nawet, jeśli nie masz planu Pro, ale jeśli masz plan Pro, możesz przesyłać strumieniowo dźwięk o wyższej jakości.
Wyłącz opcję „Anulowanie echa” w ustawieniach.
Przygotuj słuchawki (zalecane są przewodowe). Bluecast posiada funkcję monitora, która pozwala sprawdzić stan pogłosu itp., jednak występuje niewielkie opóźnienie, które może utrudniać śpiewanie. Po włączeniu lub wyłączeniu opcji „Włącz dźwięk powiadomienia” usłyszysz dźwięk „pikania”, dzięki czemu możesz sprawdzić, czy słuchawki są prawidłowo podłączone.
Przygotuj plik utworu orkiestrowego, załaduj go z zakładki „Odtwarzanie muzyki” i odtwórz. Alternatywnie wybierz i odtwórz domyślnie udostępnione źródło dźwięku.
Zdejmij słuchawki z uszu, zbliż je do mikrofonu i włącz przełącznik „Tryb Karaoke”, utrzymując możliwie najcichsze dźwięki zewnętrzne. Rozlegnie się sygnał dźwiękowy i zostanie zmierzone opóźnienie (będzie głośne, więc trzymaj je z dala od uszu). Wartości opóźnienia są zmienne, więc użyj wartości stabilnej lub niższej.
Jeśli w tym stanie śpiewasz podczas słuchania orkiestry, możesz dostarczyć słuchaczowi dźwięk karaoke bez żadnych opóźnień. Kiedy odtwarzasz źródło dźwięku orkiestry, dane dźwiękowe są wysyłane na serwer i jednocześnie odtwarzane jako dźwięk na słuchawkach lub słuchawkach. Jeśli będziesz śpiewać w tym stanie, wystąpi opóźnienie wynikające z czasu potrzebnego na wygenerowanie danych, odtworzenie ich w postaci dźwięku i dotarcie do uszu. Ta różnica to opóźnienie. W trybie karaoke odchylenie = opóźnienie jest mierzone automatycznie, a czas odtwarzania utworu jest opóźniany o wielkość opóźnienia. Spowoduje to skorygowanie rozbieżności w synchronizacji utworu i orkiestry. Pomiary automatyczne są na ogół dokładne, ale występują pewne wahania w liczbach. Możesz także poprosić słuchacza, aby powiedział Ci, czy Twój głos jest słabszy, czy opóźniony, a następnie dostosuj go ręcznie.
BlueCast prosi o korzystanie ze źródeł dźwięku wolnych od praw autorskich. Korzystanie ze źródeł dźwięku objętych prawami autorskimi jest zabronione i skutkuje zawieszeniem konta.
Pamiętaj, aby zgłosić, jakich utworów używasz. Jeśli wybierzesz zakładkę „Karaoke” z przycisku „…”, możesz wprowadzić tytuł utworu i nazwę wykonawcy oraz wysłać. Jeśli treść jest w pewnym stopniu niejasna, nie ma nic złego w tym, więc nie zapomnij o tym zgłosić. Brak zgłoszenia może skutkować zawieszeniem konta.
Źródła dźwięku karaoke ustawione domyślnie w Bluecast są produkowane przez Entermerize, Ikuonfu Karaoke Shop i Karaoke Channel. Jest ono wynajmowane przez operatora za opłatą (*bezpłatnie od Entertainment), dzięki czemu użytkownicy mogą swobodnie używać go do karaoke.
W ramach Planu PRO możesz swoim słuchaczom nadawać status gościa - upoważnionego do dyskusji na żywo, tworząc atmosferę studia dyskusyjnego. Liczba gości jest limitowana do 9. W obecnej wersji nie można przepinać statusu gościa między Twoimi słuchaczami, ale taka funkcja ma być wprowadzona w jednym z kolejnych update.
Schedule - Harmonogram
Harmonogram to narzędzie umożliwiające poinformowanie o zaplanowanej audycji.
Aby poinformować swoich subskrybentów o planowanej audycji, należy kliknąć na ikonkę +Add, jak na zdjęciu
Pojawi się okienko do wpisów, jak na poniższym zdjęciu. Pierwsze dotyczy daty i godziny, a drugie z opisem "Content" służy do wpisania przez Ciebie informacji o nadchodzącej audycji. Gdy klikniesz na ikonkę kalendarza w okienku, możesz zaplanować wydarzenie.
Jak widzisz, możesz poinformować o swojej audycji z dokładnością co do minuty:
Pamiętaj o zachęceniu słuchaczy do przyjścia. Dobry marketing to podstawa. Aby Twój wpis był widoczny, wystarczy kliknąć ikonkę Add:
Zamieszczony wpis możesz zawsze skasować, wciskając ikonkę Delete:
W BlueCast możesz również pisać z jego użytkownikami w tzw. kawiarni, czyli na czacie ogólnym w strefie relaksu.
Store - Sklep BlueCast
Plan PRO oraz BC Points można kupić w sklepie BlueCast (dostępne po zalogowaniu):
Odnośnie wielu pytań, które się pojawiają:
Przenoszenie statusu gościa między słuchaczami jest w trakcie przygotowania (niestety nie wiem kiedy się pojawi)
Playlista do bardziej automatycznej prezentacji utworów jest planowana (w tym przypadku również nie wiem kiedy się pojawi)
Plan dla nadawców bardziej wymagających niż Plan PRO jest rozważany
Automatyczne odnawianie planu PRO jest już w planach